Kaffemote

Barista er det italienske ordet for bartender, og det er bare rett og rimelig at det uttrykket også benyttes på kunstnerne bak drikkene som serveres i kaffebarer i dag. For en menigmann er det kanskje vanskelig å forstå alt som må til for å få servert en kopp kaffe, men en kaffe er ikke bare en kaffe lenger.

En tungekrøller med melk, takk!

Det var enklere tider, da dilemmaet var en eller to skjeer sukker og om det var ønskelig med litt melk i kaffen. I dag er valgmulighetene, mildt sagt, noen flere, og om ikke valget er gjort før køen foran er borte så kan panikken fort melde seg for noen. Menyene er lange og navnene kan være vanskelig å uttale riktig. Heldigvis er de fleste baristaer i dag godt skolerte og meget behjelpelige om usikkerheten skulle komme før bestillingen en gjort.

Espresso og cappuccino er godt kjente navn, og fortsatt veldig populære kaffedrikker, mens en ristretto eller latte macchiato kanskje ikke er like lett å identifisere. Som i en ordinær bar kan baristaen konsulteres og hjelpe til i en forvirrende situasjon. Nye trender, sammensetninger av smaker og spenstige navn kommer hyppig, og det kan til tider være en utfordring å følge med.

En caffé latte er et kjent navn for de fleste, og er en mild kaffe med melk. Denne kaffen, sammen med cappuccinoen, har blitt et kjennemerke for den nye, moderne og urbane kaffedrikkeren. Baristaer verden over legger mye jobb i å utforme små kunstverk i skummet før de serveres. Dette har blitt kjent som «latte art» og er ingen liten ting i baristaenes verden.

Fantasien som eneste grensesetter

Det er med kaffe som med drinker. Så lenge basisdrinkene er tilgjengelig, kan baristaene få være kreative med nye trender og egne kreasjoner. Og selv om de aller fleste lokale variantene forblir lokale, kan nye trender startes på de merkeligste steder. I april 2020 begynte en kaffe kalt dalgona å bli kjent, etter at en video av en lokal kaffeentusiast, i karantene under koronapandemien, som ønsket å lage kaffe av det som var tilgjengelig hjemme. Inspirert av et sør-koreansk sukkertøy ble frysetørret kaffe, sukker, varmt vann og melk plutselig en ny kaffetrend.

Kaffetrender følger også ofte andre trender, og da blåbær var noe alle skulle ha i alt fulgte kaffebarene opp. Lilla kaffedrikker, blueberry latte, ble solgt hos de største kjedene og på lokale kaffebarer umiddelbart, og paier og muffins servert med kaffen var også inspirert av det sunne bæret.

Kaffe er en veldig viktig del av livet til en stor del av befolkningen, og med Internetts inntog endrer vaner og uvaner seg raskt i takt med resten av verden. Vi blir mer sosiale på nett, men det å ta en kopp oppfriskende kaffe med en god venn kommer nok aldri til å gå av moten. Og godt er det!